Den frågan ställer sig många politiker, företag och organisationer som vill nå ut med ett budskap, stärka sitt varumärke, sälja en produkt eller påverka opinionen.
Medierelationer är en handbok för pressekreterare, kommunikatörer, talespersoner, experter, vd:ar och alla andra som vill synas i media. Den är skriven av Håkan Lind och Cherine Khalil som under två decennier arbetat med medierelationer för partiledare, ministrar, politiska partier, organisationer, myndigheter och företag.
Här delar de med sig av sina erfarenheter och ger råd, tips och exempel på hur man organiserar arbetet och skapar effektiva vardagsrutiner för att sälja in nyheter, skriva pressmeddelanden, förbereda intervjuer, ta fram talepunkter, arrangera presskonferenser, skriva debattartiklar, få spridning i sociala medier, hantera kriser, sätta mål för sitt mediegenomslag och mycket mer.
I boken finns också intervjuer som författarna gjort med andra erfarna pressekreterare samt journalister och chefer om vad de anser krävs för att man ska vara en bra pressekreterare.
Här kan du läsa ett smakprov ur boken: Smakprov - Medierelationer
"Fokus ligger på de politiska pressekreterarnas strategiska och praktiska roll, men detta är en utmärkt handbok för alla som sysslar med kommunikation och vill nå ut med sina budskap. /.../ Även om perspektivet är sändarens är detta också en utmärkt läsning för mottagaren, det vill säga för oss medborgare, som bättre behöver förstå maskineriet som skapar berättelserna i traditionella och sociala medier. I grund och botten bidrar det till att höja kvaliteten på samhällets kommunikation."
David Björklund, BTJ
Medierelationer
Så påverkar du mediebilden
Bandform: Danskt band
Antal sidor: 182
ISBN: 9789188419378