Vad krävs för att nå ut i media?


Den frågan ställer sig många politiker, företag och organisationer som vill nå ut med ett budskap, stärka sitt varumärke, sälja en produkt eller påverka opinionen.

Medierelationer är en handbok för pressekreterare, kommunikatörer, talespersoner, experter, vd:ar och alla andra som vill synas i media. Den är skriven av Håkan Lind och Cherine Khalil som under två decennier arbetat med medierelationer för partiledare, ministrar, politiska partier, organisationer, myndigheter och företag.

Här delar de med sig av sina erfarenheter och ger råd, tips och exempel på hur man organiserar arbetet och skapar effektiva vardagsrutiner för att sälja in nyheter, skriva pressmeddelanden, förbereda intervjuer, ta fram talepunkter, arrangera presskonferenser, skriva debattartiklar, få spridning i sociala medier, hantera kriser, sätta mål för sitt mediegenomslag och mycket mer.

I boken finns också intervjuer som författarna gjort med andra erfarna pressekreterare samt journalister och chefer om vad de anser krävs för att man ska vara en bra pressekreterare.


"Fokus ligger på de politiska pressekreterarnas strategiska och praktiska roll, men detta är en utmärkt handbok för alla som sysslar med kommunikation och vill nå ut med sina budskap. /.../ Även om perspektivet är sändarens är detta också en utmärkt läsning för mottagaren, det vill säga för oss medborgare, som bättre behöver förstå maskineriet som skapar berättelserna i traditionella och sociala medier. I grund och botten bidrar det till att höja kvaliteten på samhällets kommunikation."
David Björklund, BTJ

Medierelationer

Så påverkar du mediebilden

Bandform: Danskt band

Antal sidor: 182

ISBN: 9789188419378

 Antal
275:-
Inkl moms och frakt

 Innehåll_Medierelationer

Av Cherine Khalil, Håkan Lind

Cherine Khalil har i över 15 år arbetat med medierelationer, mediestrategier och krishantering på högsta nivå. Hon har bland annat varit presschef för Moderaterna och Svenskt Näringsliv. Under Alliansregeringen var hon pressekreterare åt arbetsmarknadsminister Hillevi Engström och socialförsäkringsminister Ulf Kristersson. Sedan september 2021 är hon kommunikationschef på Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Håkan Lind har arbetat med medierelationer och kommunikation i över två decennier. Bland annat har han varit presschef på Näringsdepartementet hos näringsminister Maud Olofsson, presschef på LRF och arbetat med medierelationer på PR-byrån Hill & Knowlton. Håkan har tidigare givit ut Medietränad (2005), tillsammans med Martin Borgs och Jenny Lindahl. Idag är han kommunikationschef på Byggföretagen.

Om Morfem

Morfem är ett förlag med inriktning på språkvetenskap och kommunikation. Morfem startades i september 2012 av Maria Sjödin, som tidigare arbetat som ordboksredaktör, fackboksredaktör och förläggare på Norstedts.

Följ Morfem i sociala medier

Prenumerera på nyhetsbrev

Tack för att du anmäler dig till vårt nyhetsbrev

Stäng

Logga in

Glömt lösenord
Stäng