Alla texter har en målgrupp – har du tänkt på din?


Skriver du texter i jobbet? Har du tänkt på vem som är målgrupp? För jo, varje text har en målgrupp – om ingen ska läsa den fyller den ingen funktion.

Det är alltför lätt hänt att man bara utgår från sitt eget perspektiv: texten måste fram, den står med på att-göra-listan och det finns en tidpunkt när den ska vara färdig. Läsaren glöms ofta bort. Men om du inte vet vem texten vänder sig till är det svårt att göra ett bra arbete. Börja därför alltid med att fundera på två frågor: Vem ska läsa texten? Och varför?

I Skriv för din målgrupp – tips för träffsäkra texter lär du dig att göra en målgruppsanalys för din text. Boken visar steg för steg hur du kan använda dina kunskaper om målgruppen genom hela skrivprocessen. Du lär dig att skriva tydligt och begripligt på alla nivåer i texten – från disposition och innehåll till meningsbyggnad och ord.

Boken innehåller praktiska tips som hjälper dig att anpassa dina texter efter läsarna. Du får övergripande kunskaper som gör dig väl rustad att skriva de flesta sorters texter som behövs på dagens arbetsplatser. Boken ger även råd om ett antal specifika texttyper som mötesprotokoll, webbtext och säljande text.

Boken utkommer i början av september.

Skriv för din målgrupp

Tips för träffsäkra texter

Bandform: Hårdband

Antal sidor: 144

Utkommer snart

ISBN: 978-91-88419-03-3

Av Jenny Forsberg

Jenny Forsberg är författare och examinerad språkkonsult i svenska.

Om Morfem

Morfem är ett förlag med inriktning på språkvetenskap och kommunikation. Morfem startades i september 2012 av Maria Sjödin, som tidigare arbetat som ordboksredaktör, fackboksredaktör och förläggare på Norstedts.

Följ Morfem i sociala medier

Kontakta Morfem

Tack för ditt meddelande.

Stäng

Logga in

Stäng